Kiedy jesteśmy zestresowani sprawami związanymi z finansami, życiem prywatnym, problemami w pracy, ogólnie mówiąc nie opuszcza nas zdenerwowanie z jakiegoś powodu, czy w takiej sytuacji jedynym wyjściem są leki uspokajające?
Otóż istnieje wiele naturalnych substancji, roślin leczniczych oraz ziół, które pomogą nam zredukować stres i wyciszyć emocje, a co najważniejsze zwykle są bezpieczne i mają dobroczynny wpływ na nasz organizm.
Należy pamiętać jednak iż nawet naturalne substancje pochodzenia roślinnego mogą w określony sposób oddziaływać na nasz organizm, dlatego w przypadku kiedy nie jesteśmy pewni co do bezpieczeństwa stosowania ich, jesteśmy obciążeni już określonymi chorobami lub reagujemy alergicznie na określone składniki, wskazana jest konsultacja z lekarzem.
Stres w naszym organizmie może powodować zmęczenie, zaburzenie pracy organów w naszym ciele, a w przypadku długotrwałego oddziaływania następstwem może być bezsenność, nadciśnienie, wrzody, generalnie lista chorób do których powstania przyczynia się długotrwały stres jest długa i niepokojąca.
Warto czerpać z natury, ona pełna jest roślin i substancji które mogą ochronić nas przez negatywnym wpływem stresu na nasze zdrowie i urodę.
Co więc robić w przypadku gdy nasz organizm nie radzi już sobie ze stresem?
Odpowiedzią są adaptogeny.
Roślinne adaptogeny – substancje pochodzenia roślinnego, które w naturalny sposób bronią nasz organizm przed oddziaływaniem silnego, długotrwałego stresu i wzmacniają naszą odporność na czynniki zewnętrzne wywołujące stres. Są to te rośliny, które nie powodują nadmiernej stymulacji jednocześnie nie blokują normalnych funkcji organizmu, mają równoważący wpływ na normalizację funkcji naszego organizmu.
Do uznanych przez naukę roślin adaptogennych należą min. żeń-szeń, cytryniec chiński, Gotu Kola a także Arktyczny korzeń .

Różeniec górski, czyli Arktyczny korzeń (Rhodiola rosea)
Moja ulubiona roślina, którą sama stosuję regularnie, znana w Europie wschodniej oraz Azji.
Naturalnie występuje w bardzo surowych, ekstremalnych warunkach, co pozwoliło jej wykształcić mechanizmy umożliwiające przetrwanie w skrajnie nieprzyjaznym środowisku.
Arktyczny korzeń był stosowany w medycynie ludowej jako środek pomagający redukować stres ale także poprawiający koncentrację i sprawność umysłową.
Wielu studentów, osób od których wymaga się zwiększonego wysiłku umysłowego,  w okresie  w którym muszą poprawić swoją wydolność w procesie przyswajania wiedzy,  stosuje tą roślinę.
Roślina ta chroni również układ krążenia przed skutkami stresu. Pomaga również odnowić rezerwy wyczerpanego organizmu.

Gotu Kola, wąkrota azjatycka (Centella asiatica) występuje w rejonach tropikalnych i subtropikalnych (m.in. na Madagaskarze, w Afryce Południowej i Centralnej, w Chinach i Indiach).
Roślina ta ma również działanie adaptogenne, tzn. stajemy się mniej podatni na stres a jednocześnie poprawia nasz nastrój oraz zmniejsza napięcie nerwowe.
Ułatwia także koncentrację i przyswajanie nowych informacji. Pomocna przy zwiększonym wysiłku fizycznym i intelektualnym, przy problemach z koncentracją. Ma także zastosowanie w leczeniu chorób skóry, zapobieganiu przedwczesnym objawom starzenia, podnosi poziom energii. Mogą stosować ją osoby starsze, jednak każdy przypadek dobrze gdy jest indywidualnie skonsultowany z lekarzem.
Stosowana w Ayurwedzie jako środek wspomagający funkcjonowanie mózgu, krążenie krwi, stan skóry oraz gojenie się ran.

Żeń-szeń (Panax ginseng)
Podnosi poziom energii w ciele, poprawia zdolność organizmu do wysiłku i wpływa na poprawę funkcjonowania układu odpornościowego. Istnieje wiele odmian tej rośliny.
Zwiększa również zdolność koncentracji i zapamiętywania. Jest dobry na umysłowe i fizyczne przemęczenie. Przeciwdziała zaburzeniom snu i nerwicy. Ma działanie antystresowe i podnosi witalność organizmu.
Nie powinno się go przyjmować przed snem gdyż ma działanie pobudzające.
Ze względu na dość długą listę przeciwwskazań nie każdy może czerpać z dobrodziejstw tej rośliny.

Cytryniec chiński (Schisandra chinensis) to roślina, której właściwości lecznicze wykorzystuje się od bardzo dawna na dalekim wschodzie. W medycynie ludowej wykorzystuje się najczęściej nasiona oraz przypominające jagody owoce.
Roślina ta stosowana jest w stanach przemęczenia fizycznego i psychicznego a także jako środek wzmacniający przy osłabieniu organizmu. Poprawia kondycję fizyczną i psychiczną.
Jest to powszechnie znany środek o właściwościach pobudzających. Na podstawie ostatnich badań laboratoryjnych potwierdzono, że niektóre jego składniki (np.: lignany) posiadają silnie właściwości antyoksydacyjne oraz chronią wątrobę. Roślina ta ma działanie tonizujące układ nerwowy i oddechowy oraz wzmacniające.

Rumianek (Chamomilla recutita)
To bardzo popularna roślina. Oprócz licznych zastosowań leczniczych, ma oddziaływanie łagodnie uspokajające. Stosowany jest często w stanach niepokoju i bezsenności. Regularne picie naparu z rumianku może wpływać pozytywnie na nasze samopoczucie, poprawiając nastrój, redukując lęki i niepokoje. Działa na nas rozluźniająco i uspokajająco.

Melisa lekarska (Melissa officinalis)
Roślina ta ma dość szerokie zastosowanie, pomocna w leczeniu układu pokarmowego, jednak przede wszystkim ma działanie wzmacniające i uspokajające układ nerwowy. Stosowana jest również jako środek pomocny przy bezsenności, łagodzący stany depresyjne.

Zielona cherbata
Napar z tej rośliny, dzięki dużej zawartości teiny w swym składzie wszechstronnie na nas oddziałuje. Pobudza i orzeźwia, powoduje zwiększenie zdolności umysłowych oraz poprawia wydolność fizyczną organizmu, ułatwia również proces uczenia się, a także poprawia zdolności kojarzenia i koncentrację. Herbata parzona dłużej, redukuje stres, działa odprężająco na ciało i umysł, stabilizuje nastrój. Zmniejsza niepokój i rozdrażnienie. Dzięki zawartości przeciwutleniaczy może spowalniać procesy starzenia w naszym organizmie. Znany jest także pozytywny wpływ tej rośliny na wygląd naszej skóry i zwiększenie ogólnej odporności naszego organizmu.

Chmiel zwyczajny (Humulus lupulus)
Kojarzymy go głównie z piwem, a jest bardzo cenioną rośliną leczniczą. Do celów leczniczych stosuje się szyszki chmielu. Zawierają lotny olejek, żywice, flawonoidy i garbniki. Dokładnie olejki eteryczne zawarte w szyszkach mają właściwości uspokajające. W medycynie ludowej stosuje się wyciąg z szyszek chmielu w stanach niepokoju i napięcia nerwowego.

Waleriana (Valeriana officinalis)
Zmniejsza lęk i napięcie nerwowe, ale powoduje senność. Rozluźnia ciało. Należy ją stosować wieczorem, a nie w ciągu dnia, kiedy planujemy aktywność fizyczną i umysłową. Przyjmuje się ją najczęściej w formie kropli lub nalewki. Jednak jej brzydki zapach nie każdemu pozwala na jej stosowanie. Bardzo skuteczna substancja zwalczająca bezsenność. Często stosowana jest z innymi ziołami, jak melisa i rumianek.

Lawenda (Lavandula angustifolia)
Jest nie tylko cenioną rośliną w przemyśle kosmetycznym. W olejku lawendowym znajdują się bardzo cenne związki aromatyczne, mające dobroczynny wpływ na układ nerwowy człowieka. Zapach olejku łagodzi skutki napięcia i stresu, ułatwia także zasypianie. W okresach przemęczenia i znużenia zapach lawendy może pobudzić nas do działania.